Pages

Wednesday 22 May 2013

PANAS!!! BN BAKAL BERPECAH????!!! MAI BACA


DAP Ramal BN Bakal Berpecah???



Pakatan Rakyat (PR) benar-benar mengarut apabila meramalkan konflik dalaman Barisan Nasional (BN) akan membolehkan mereka menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). Pakar Strategi DAP Ong Kian Ming benar-benar bercakap tanpa fakta apabila mengeluarkan kenyataan berkenaan ketika seminar Pasca PRU13 anjuran Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel), kerana yang bergolak dan dipenuhi krisis adalah PR, dan bukannya BN.



Kian Ming menjangkakan BN akan hadapi masalah itu di seluruh negara termasuk di Sabah dan Sarawak dan memudahkan PR menawan Putrajaya, sedangkan konflik dalaman PR telah membuatkan Kedah kembali kepada BN dalam Pilhan Raya Umum ke-13 lalu.

Mungkin beliau terlupa konflik dalaman BN ketika PRU13 amatlah kecil berbanding parti komponen PR seperti DAP, PAS, dan PKR apabila mereka berebut beberapa kerusi, malah ada juga beberapa kawaan yang ditandingi oleh mereka sesama sendiri sehingga memberikan kemenangan kepada BN.

Contohnya kerusi di Semenyih dan Kota Damansara. Jelas kelihatan Kian Ming menggunakan fakta yang salah untuk bercakap kerana fakta sebenar adalah parti komponen PR tidak pernah bersatu dalam proses membuat keputusan.

PKR dengan kepala Datuk Seri Anwar Ibrahim, DAP dengan kepala Lim Kit Siang, manakala PAS menjadi kuda tunggangan kepada semua dengan suara yang tidak kedengaran dalam parti.

Situasi sebenar yang berlaku adalah dengan PR berlanjutan dilanda krisis kepimpinan sepeti ini, lebih mudah BN menerima kepercayaan rakyat sekaligus kekal sebagai kerajaan pemerintah.

Jangan dilupakan sandiwara Azmin Ali, Timbalan Presiden PKR yang mengugut untuk meninggalkan parti sekiranya jawatan Menteri Besar Selangor diserahkan kembali kepada Khalid. Beliau bagaimanapun berdolak-dalih ketika ditanya pemberita berhubung perkara itu, sedangkan telah mengkritik Khalid secara terbuka di laman sosialnya.

Di mana kredibiliti pemimpin pembangkang dalam hal berkaitan kepimpinan dan perpaduan? Mereka bertelagah sesama mereka dalam isu pengunaan kalimah Allah, Hudud, kerusi pilihan raya, sehingga memaksa pemimpin seperti Karpal Singh mengeluarkan arahan supaya mereka berdiam diri.

Lebih jelas kelihatan adalah penyatuan anggota pemimpin BN yang tetap bersatu dan kekal sebagai sebuah parti yang mengutamakan rakyat walaupun PRU13 menjadi ujian terbesar mereka.

Malah, Kabinet Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menunjukkan betapa seriusnya pemimpin dengan iltizam transformasi itu untuk menjadikan Malaysia lebih baik untuk didiami.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...