Pages

Saturday 11 May 2013

PANAS!!! BN TAK BANTU BANGSA CINA?? JOM SIASAT.








POLITIK Malaysia 15 tahun dulu penuh dengan ‘pencerahan’, terutama bila ada pertembungan idealogi antara PAS dan UMNO. Maklumlah, waktu itu PAS dan DAP relatifnya 2 parti berbeza, PKR pula baru wujud dan kurang pengaruh.

Apa maksud pencerahan? Bila UMNO bangkang hudud, perlu dicerahkan bahawa hudud yang ditentang bukan hudud Islam, tapi hudud PAS, Islam yang dipersoalkan juga bukan Islam yang dibawa Nabi Muhammad saw, tapi Islam sesat PAS.

Tapi bila PAS bergabung dalam Pakatan Rakyat, isu pencerahan ini tidak lagi wujud kerana hudud bukan perjuangan, Islam hanya sampingan, yang utama pada PAS hari ini ialah impian ke Putrajaya. Buat satu ketika, semua kita cakap satu bahasa.

Hari ini isu pencerahan timbul semula, cuma bukan melibatkan PAS lagi sebaliknya DAP.

Semuanya setelah keputusan pilihanraya umum ke 13 baru-baru ini menyaksikan pemulauan besar-besaran orang Cina lanjutan hasutan berbaur perkauman DAP terhadap parti-parti komponen BN sehingga calon-calonnya ditolak sepenuhnya oleh orang Cina, walaupun dari kalangan bangsa mereka sendiri.

Tindakan yang mengundang pertanyaan banyak pihak, apa dosa BN terhadap komuniti tersebut?

Pertanyaan dalam bentuk tajuk utama akhbar Utusan Malaysia kelmarin dan susulan berbentuk sokongan dari Perdana Menteri, diputar belitkan parti pembangkang terutama DAP dengan gambaran seolah-olah membuktikan komuniti Cina akan dipinggir BN untuk tempoh 5 tahun yang akan datang.

Anwar yang cuba menyembunyikan kelemahannya menguasai undi Melayu, selain cuba mengelakkan perbalahan dalam soal jawatan MB di Selangor timbul di permukaan, mengambil peluang ini untuk menjadi hero dengan menjanjikan harapan palsu kepada masyarakat Cina – bahawa keputusan pilihanraya ini belum muktamad dan Pakatan Rakyat masih ada peluang dan orang Cina tidak akan tertindas, kononnya.

Justeru, penulis ingin membuat pencerahan disini bahawa BN tidak mendiskriminasi orang Cina seperti dakyah Anwar Ibrahim dan DAP.

Cuma atas pilihan komuniti itu sendiri, orang cina tidak mahu bersama-sama kerajaan dan dengan itu segala polisi yang akan diputuskan nanti adalah mengikut kehendak kabinet yang akan dibentuk tanpa penyertaan wakil-wakil MCA dan Gerakan yang menolak jawatan dalam kerajaan kerana prestasi buruk dalam PRU 13 yang lalu.

Ini bukan balas dendam, ini bukan cerita penganiayaan, tapi demi menghormati kehendak masyarakat cina sendiri.

Tapi taklah sampai tak makan, orang Cina bijak berniaga dan mampu menguruskan hidup tanpa bergantung pada kerajaan. Hanya perkara-perkara berkaitan polisi kerajaan itu sahajalah dimana masyarakat Cina tidak ada penyertaan, apatah lagi terlibat dalam membuat keputusan.

Menganiaya? Tidak sekali.

Jangan salahkan BN kenapa perkara ini terjadi, BN sendiri pun hanya dapat 3% undi cina, bakinya diserahkan tanpa belah bagi kepada Pakatan Rakyat. So, serve you right!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...