Pages

Monday 29 April 2013

SELANGOR : PM JAMIN SELESAIKAN MALASAH AIR SELANGOR


Perdana Menteri ketika mengadakan ke Selangor baru-baru ini, berjanji akan segera menyelesaikan masalah air di negeri Selangor sekiranya BN diberi mandat untuk mentadbir negeri Selangor pada PRU13 nanti.



Najib berkata, kegagalan utama kerajaan pakatan pembangkang dalam lima tahun ini ialah mencari jalan penyelesaian terbaik untuk masalah air yang menyebabkan rakyat sengsara selain memberi kesan dalam pembangunan Selangor dan Wilayah Persekutuan.

“Dalam soal air, kita tengok mereka patut memberi tumpuan kepada satu penyelesaian tetapi mereka nak ambil alih syarikat bekalan air (Syabas). Mereka utamakan ambil alih syarikat. Mereka tidak mementingkan cara mana menyelesaikan air untuk rakyat Selangor dan Wilayah Persekutuan.

“Ini tersasar fokusnya, ini tidak betul. Ini salah satu contoh kegagalan mereka, keutamaannya tak kena. Fokusnya tersasar dan mereka tidaklah layak (mentadbir), pihak yang layak patut diberi sokongan” katanya.

Malah rakyat sendiri rata telah mula serik dengan PKR yang terlalu banyak memberikan janji kosong dan janji yang tidak ditepati. Masalah air tidak selesai, masalah sampah dan masalah tempat letak kereta.

Masalah air Selangor telah lama menjadi duri dalam daging Pakatan Rakyat Selangor dan keengganan kerajaan Selangor untuk beri kerjasama dengan Syabas adalah punca utama perkara ini berlaku. Isu ini juga acapkali dipolitikkan oleh PR dengan
menyalahkan Kerajaan Persekutuan.

Malah, kerajaan pimpinan Khalid Ibrahim juga semakin bodoh sombong dengan menolak pelawaan kerajaan Negeri Sembilan bagi menyelesaikan masalah air Selangor.

Akibat kedegilan Khalid itu juga, rakyat Selangor terpaksa menderita kerana bekalan air tidak dapat disalurkan dengan cekap dan efisyen.

Khalis sebaliknya memilih untuk menyalahkan SYABAS atas alasan syarikat konsesi air itu tidak berupaya menyelesaikan perkara itu.

Sedangkan, ketidakupayaan yang dihadapi oleh SYABAS adalah disebabkan oleh halangan kerajaan negeri dalam meluluskan projek-projek di bawah program penambahbaikan, menaiktaraf, mengganti atau pembangunan baru (Program CAPEX) seperti yang dicadangkan oleh SYABAS.

Masalah yang dihadapai Selangor bersifat jangka panjang kerana tanpa pembinaan loji pemprosesan air bersih, banyak mana pun simpanan air mentah, rakyat masih tidak dapat menggunakannya.

Industri juga gagal berkembang dan ekonomi Selangor bergerak perlahan ekoran masalah air yang semakin meruncing. Nyata janji Datuk Seri Najib Razak memberikan nafas baru kepada rakyat Selangor kerana ia bersifat jangka masa panjang dan menyeluruh.

Jelas Khalid gagal menjaga kebajikan rakyat dan BN sahaja yang mempu memahami denyut nadi rakyat.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...