Pages

Saturday 6 April 2013

SUKAN : VAN PERSIE TIDAK PERLU REHAT - FERGUSON


Ferguson: Van Persie Tidak Perlu Rehat

ENGLAND — Penyerang Belanda itu telah melalui sembilan perlawanan tanpa jaringan dan hanya menyumbangkan satu gol dalam 12 penampilan terakhirnya bersama United.

Itu adalah jangka masa yang paling lama bagi Van Persie untuk tidak menjaringkan gol sejak beliau tiba di England pada tahun 2004 dan telah menjadi pemain penting setelah beliau berpindah dari Arsenal ke Manchester United. Ramai mengatakan beliau akan menerima anugerah Pemain Terbaik pada tahun ini.

Walaupun beliau tidak dapat menjaringkan gol untuk pasukan kebangsaanya, usaha beliau untuk menjadi penjaring gol di Sunderland namun gol itu dinamakan sebagai jaringan gol sendiri dari Titus Bramble.

Wayne Rooney akan kembali daripada kecederaan tidak lama lagi dan ia seperti masa yang tepat untuk beri Van Persie rehat.

Namun, Ferguson menyatakan di Older Trafford yang Van Persie tidak akan dapat berehat.

“Robin tidak perlu rehat,” kata beliau.

“Dia seorang pemain yang kuat. Ia amat mengecewakan gol di Sunderland tidak di beri kepadanya – Saya faham kerana gol itu di tepis.

“Ia satu tendangan yang sangat baik.

“Kehebatannya untuk berada di posisi pada masa itu sangat menakjubkan.”

Sebagai bekas pemain penyerang, Ferguson mampu memberi nasihat di masa seperti ini.

Beliau yakin Van Persie akan dapat mempamerkan prestasi yang lebih baik dan selalu teringat kata-kata bapanya.

“Bapa says selau kata ‘pastikan kamu mengawal bola- jangan menepisnya atau cuba menggunakan tepi kaki untuk menjaringkan gol’,” kata Ferguson.

“Saya selalu memberitahu kata-kata itu kepada pemain penyerang. Jika penjaga gol dapat menangkap tendangan itu, anda boleh katakan ‘tangkapan yang sangat baik’ tetapi jika anda cuba menendang dengan tepi kaki tapi telah ditangkap dengan senang, anda akan di kritik.”

“Dia pasti akan menjaringkan gol. Semua penyerang mengalami masalah ini. Anda harus mengatasi masa itu dan selalu percaya dengan kekuatan dini sendiri.”

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...