Pages

Thursday 28 March 2013

PANAS!!! BAHAS POLITIK ARTIS BERLANGSUNG HANGAT




SHAH ALAM: Golongan artis dilihat sebagai aset yang berupaya menarik masyarakat terhadap politik dan seterusnya menyokong parti-parti politik tertentu.

Malah penglibatan golongan berkenaan yang dilihat berpengaruh dalam kelompok masyarakat secara langsung dalam arena politik berupaya mengimbangi bahang ‘politik kebencian’ yang dilihat semakin menular.

Penerbit dan Pengarah Filem, Datin Paduka Shuhaimi Baba berkata, artis mampu memainkan peranan dalam mengimbangi arus politik yang disifatkan penuh kebencian.

“Keutamaan politik hari ini adalah kebencian dan menjadi tanggungjawab kita semua untuk menghapuskan sifat itu.

“Saya melihat artis boleh memainkan peranan mereka dalam meredakan perasaan itu supaya politik itu lebih dihormati,” katanya semasa berhujah dalam wacana bertajuk Artis ‘Masuk Politik: Kredibiliti Atau Pancing Undi’ yang diadakan di Auditorium Kumpulan Media Karangkraf di sini, pada Selasa.

Selain Shuhaimi, wacana itu turut dibarisi panel iaitu Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi serta dua orang artis yang telah menyertai Pas iaitu Bob Lokman dan Hairie Othman.

Dekan fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik, UiTM, Prof Madya A. Razak Mohaideen bertindak sebagai moderator.

Kelihatan pihak media mengambil kesempatan untuk bertanyakan soalan mengenai penglibatan segelintir artis dalam parti politik.

Perdebatan dalam wacana itu hangat apabila semua pihak lantang meluahkan hujahan tentang topik yang diperkatakan.

Wacana yang berlangsung selama satu jam turut menyentuh pelbagai perkara di luar tajuk perbincangan.

Antara perkara yang disentuh seperti soal hukum agama Islam seseorang bergelar pelakon dan perdebatan tentang cara sesebuah parti politik berfungsi selain isu-isu semasa yang lain.

Bagaimanapun, kesemua ahli panel senada apabila menganggap tidak menjadi kesalahan bagi seseorang artis untuk menyertai mana-mana parti politik namun perlu mengetahui hak dan tanggungjawab supaya dapat menjadi seorang yang berkredibiliti tinggi.

Hairie yang mewakili parti pembangkang berkata pentas politik semakin terbuka pada ketika ini apabila ramai artis diberi peluang untuk ke hadapan dan membantu dari segi kempen sesebuah parti itu.

Dalam pada itu, Bob berpendapat seseorang artis itu mempunyai kredibiliti untuk memancing undi dan mengakui golongan artis adalah ‘umpan’ untuk menarik masyarakat menyokong sesebuah parti.

Bagaimanapun pandangan itu disangkal oleh Zed yang memberitahu artis yang terlibat dalam dunia politik perlu lebih berani dan tidak hanya sekadar berdiri tanpa melakukan apa-apa.

Sementara itu, antara topik yang turut disentuh mengenai bayaran diberikan artis untuk menyertai politik yang kesemuanya mempunyai ideologi tersendiri mengenai isu itu.

Shuhaimi dalam responsnya memberitahu perkara itu adalah baik kerana bayaran tersebut sesuai dengan tenaga yang telah diberikan oleh seseorang artis tersebut.

Hairie pula menyentuh tentang dana pakatan rakyat yang tidak sehebat kerajaan dalam membayar penceramah sepertinya dan menganggap perkara itu subjektif.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...